Hem > Bild, Politik, Tankar > Valet

Valet

20 september, 2010

Det känns märkligt att vi nu har fått in ett populistiskt parti med rötterna i nazismen i riksdagen. Hur kunde det gå så? Jag har inga svar. Bara en massa ostrukturerade tankar som virvlar runt i skallen. En bidragande orsak är naturligtvis människors missnöje och rädsla för det främmande samt längtan efter en förändring. Jag hörde några av varghatarna i Dalarna på radion för länge sedan och tänkte då att det jag hör nu är människor som tillhör förlorarna i samhället. De är akterseglade, känner sig övergivna och vet inte hur de ska göra sin stämma hörd. Sin frustration tar de ut på vargen som då får representera samhället. Är det samma sak med flertalet av dem som röstade in det bruna partiet i riksdagen? Jag vet inte men nu sitter de där och de främlingsfientliga idéerna måste på något sätt bemötas så att partiet går samma öde till mötes som Ny Demokrati gjorde en gång i tiden. En period i riksdagen räcker!

Ja, jag är besviken. Jag hoppades och ville tro att vinden skulle blåsa åt vänster istället för åt höger. Men så blev det inte. Socialdemokraterna tappade medelklassväljare i Stockholm, enligt en röst på radion. LO–medlemmarna i Skåne var skeptiska till samarbetet med MP, enligt en annan röst. Det får vara hur det vill med den saken. Helt klart är det att socialdemokratin har problem. Vänsterpartiet backade något men har antagligen en kärntrupp ideologiskt övertygade väljare som kommer att fortsätta att rösta på dem. Däremot förefaller de ha svårt att dra till sig nya väljare. Detta är inte är fallet med Miljöpartiet som attraherar unga väljare. Intressant blir det om Miljöpartiet gör upp med Alliansen. Frågan är om partiet och deras valmanskår då går i takt. En majoritet av partiets distriktsordföranden kunde mycket väl tänka sig en uppgörelse med Alliansen, sades det före valet på radion. Men i en minnesbild jag har från TV visades att en majoritet av väljarna har vänstersympatier. Hur går det då med Miljöpartiet om de stöder Alliansen?

Nu styr Alliansen ytterligare fyra år och vi som tenderar att bli sjuka och arbetslösa har att se fram emot ännu en period med ”arbetslinjen”. De som tvingas söka ”försörjningsstöd” kan få dra åt svångremmen lite till. Ja, jag är besviken.

.

.

Så här röstades det i riksdagsvalet i Norrsundet–Hamrångefjärden. Här blev det bruna partiet tredje största parti vilket inte förvånar eftersom det bara var Socialdemokraterna och de bruna som bedrev någon valkampanj överhuvudtaget. Visserligen stod det ett Alliansbord utanför Konsum en dag, men det fanns t.ex. inga affischer från andra partier än Socialdemokraterna och de bruna uppsatta i samhället. Valdeltagandet i riksdagsvalet var 87,2%. Betydligt högre än vad jag skulle ha gissat före valet!

Andra i min blogroll som skrivit eller kommenterat valet: annika bryn, bland morrhår och tygblommor, Ett hjärta rött, Gubben, Jernis, Kvalitetsbloggen, Lilla Blå, Mia Jäverling, Motvallsbloggen, Mrs Li

Kategorier:Bild, Politik, Tankar
  1. jernis
    20 september, 2010 kl. 13:24

    Jag röstade på MP och tillhör den pragmatiska vänsterflanken av det politiska fältets mittfåra. I ett akut läge som detta får blockpolitiken stå tillbaka en smula. Helt ok om MP låter sig serveras ett antal fina köttben för att i motprestation lägga ner sina röster i andra beslut för att därigenom frysa ut nassarna.

    • vildhunden
      20 september, 2010 kl. 14:24

      En uppgörelse betyder väl blockpolitikens död? Men död är den kanske redan?

  2. 20 september, 2010 kl. 15:32

    Jag kan glädja Vildhunden med att vårt motsvarande parti här i östra rikshalvan inte är särskilt förtjust över att bli sammanblandat med sin, enligt vissa, motsvarighet i den västra halvan.

    • vildhunden
      20 september, 2010 kl. 21:19

      Då kommer de kanske inte att bilda en Nordisk International tillsammans med Dansk Folkeparti som det nya riksdagspartiet har nära förbindelser med. Alltid något. 🙂

  3. 20 september, 2010 kl. 18:39

    Ja, vad ska man säga? Jag tänkte rafsa ihop ett blogginlägg om valets utgång, men känner mig alldeles för beklämd för att följa i dina spår. Och inte blev jag mer ljuslynt av den ”ganska förfärande” statistik som Norrsundet–Hamrångefjärden ligger bakom. Uuuuhhhh! Men man kan ju i alla fall hoppas att såväl Alliansen som de rödgröna nu rannsakar sig själva, och att de förmår förändra NÅGOT av det som uppenbarligen går åt ett mycket destruktivt håll. Din varghatarparallell kan nog exempelvis ha en hel del substans. Och ”hys ingen övertro på bord utanför Konsum” i fortsättningen ;). För din personliga vildhundsdel hoppas jag att de fyra kommande åren ändå ska bli oändligt mycket lättare än vad du nu gissar.

    • vildhunden
      20 september, 2010 kl. 21:22

      Jag tror att en stor del av deras väljare är ”missnöjesväljare”. Men jag vet inte. Här har vi ju haft en bruksnedläggning ganska nyligen och sådant tror jag också spelar in. Dessutom är man förmodligen ganska ”främligsfientliga” av tradition på bonnlandet.

  4. Lensbabie
    20 september, 2010 kl. 20:51

    Jag ser på eländet så här:
    Vårat främsta mål som Svensk nation det närmaste 4 åren är att i nästa val se till att SD inte behåller sina mandat i varken riksdagen eller i kommunerna.
    Jag läste något vettigt i en twitterkommentar i går under valvakan på SVT. Det stod ungefär så här: ”Det är därför det är viktigt att snacka politik med killarna med keps, Ronny, Conny och Sonny. För att slippa bruna skjortor o dyl” Kanske är det så vi måste jobba i dag. Inte bara politiker utan alla. Vi alla.
    Bara några snabbt hoprafsade tankar i kvällningen.

    Ge inte upp, det finns hopp för mänskligheten.
    Lensbabie

    • vildhunden
      20 september, 2010 kl. 21:23

      Jag tror också att man inte ska försöka sopa debatten under mattan. Däremot ska de inte ha ett inflytande i riksdagen.

  5. Lussius von Fersen
    20 september, 2010 kl. 20:55

    Fast SD kan ryka hyfsat snabbt. Ingen vill/kan samarbeta med dem, och det är dessutom troligt att många av deras väljare är just ”varghatare” snarare än främlingsfientliga (← ett fromt hopp). Vilken blir då SD:s roll? Att störa och förstöra? Det blir förvirring i myrstacken ett tag, men när den lagt sig och övriga partier spottat upp sig (vågar man verkligen hoppas på det?) vet man inte vad som kan hända.

    • vildhunden
      20 september, 2010 kl. 21:27

      Att de ska ”ryka” precis som Ny Demokrati tror jag faktiskt inte. Men jag hoppas att de åker ur riksdagen nästa val! 🙂 Det är ett parti som har byggts upp under 15-20 år och där de mest extrema har kastats ut eller lämnat partiet för att skapa egna nazistiska partier. En sådan nasse valdes in i kommunfullmäktige i Grästorp i valet. 😦

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.