Hem > Bloggtorka, Foto, Pengar, Tankar > Fuji Finepix X-100

Fuji Finepix X-100

21 september, 2010

.

Noterade att mästerfotografen Björkbom ägnar ytterligare ett inlägg och en hel del funderingar åt ovanstående kamera som nu presenterats på Photokina. Frågan jag skulle vilja ha svar på är, förutom priset, om det förekommer någon ”shutterlag” d v s fördröjning från det man trycker ner avtryckaren tills dess att bilden verkligen tas. Såvitt jag förstått så existerar inte denna fördröjning på digitala spegelreflexkameror men tyvärr finns ”felet” på min Panasonic FZ-30 och andra kompaktkameror, vilket gör det svårt, ja näst intill omöjligt, att fotografera snabba rörliga motiv.  Så var det priset då förstås. På nätet cirkulerar det gissningar om priser på $ 1500–2000. Vad det blir för pris i Sverige kan man bara spekulera i. Frågan är ju också om Fuji kommer att lansera kameran i Sverige? Men jag vill ha! 😀

Tips: Vill ni se ett riktigt bra gatufoto ska ni kolla in Björkboms ögonblicksbild!

Kategorier:Bloggtorka, Foto, Pengar, Tankar
  1. Lensbabie
    21 september, 2010 kl. 15:22

    Jag också! 😀

    • vildhunden
      21 september, 2010 kl. 21:08

      Visst är den vacker. 😀
      Undrar hur den känns i handen? 🙂

  2. 21 september, 2010 kl. 21:31

    Å jag som trodde det var en gammal fin modell från 60-talet eller så. Det verkar som om kameramodet (utseendemässigt) är oförändrad över tid.

    • vildhunden
      22 september, 2010 kl. 21:34

      ”Retrolook” kallas det visst för. 😀
      Det är nog modernt nu för tiden. Blir den en framgång så kommer det säkerligen fler digitalkompakter med ”retrolook” 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.