Hem > Bild, Politik, Tankar > Valet, del 2

Valet, del 2

21 september, 2010

Tänkte jag skulle se om mina funderingar kring skillnaden mellan de två valdistrikten i Hamrånge stämde även i årets val. Och visst är det så. Andelen som röstade röd-grönt är lägre i Bergby samtidigt som andelen SD:are är något större. Valdeltagande var också runt 3 procent lägre i Bergby än i Norrsundet. Jag har alltid betraktat Bergby som mer kyrkligt, borgerligt och konservativt än Norrsundet sett efter den traditionella höger-vänsterskalan. Tendensen till proteströstande tyckte jag fanns redan i senaste EU–valet. Att SD skulle få framgångar här ute på ”bonnlandet” misstänkte jag. I synnerhet efter sommarens turbulens kring de utländska bärplockarna som uppmärksammades både i press och radio.

.

.

I Arbetarbladet intervjuas Stigbjörn Lundgren om varför SD fick var tionde röst och han nämner några saker som jag tror stämmer här ute på landet.

–”Vi har fått en stor grupp människor som står utanför arbetsmarknaden och som känner sig missnöjda. SD ger dem några att peka finger åt. Missnöjet, vantrivseln, nostalgin ute i folkdjupet kan projiceras på olika fenomen, som invandrarna.”

–”Fabriken försvinner och under lång tid har jobben försvunnit. Vad återstår? Det blir aldrig samma sak igen. Utbildningsnivån är låg och hembygden innanför 70-skylten är idealet.”

När vi flyttade ut hit för 23 år sedan fanns det de som sa att man räknas som Hamrångebo först i tredje generationen. Jag tror det stämmer för misstänksamheten mot ”det främmande” och förändringar är stort. ”Hembygden innanför 70–skylten är idealet”, som Stigbjörn uttrycker det. Verkligheten har förändrat bonde– och brukssamhället.

Kategorier:Bild, Politik, Tankar
  1. 22 september, 2010 kl. 20:32

    Uppenbart springer det alldeles för många lösdrivande bärplockare runt Bergby- och Axmarsnejden.

    • vildhunden
      22 september, 2010 kl. 21:37

      Det tyckte ”byavakterna” också.

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.