Hem > 90 – tal, Foto, Gruppfoto, Nikon, Skannat, Småbild > Kodak och blixt

Kodak och blixt

17 oktober, 2010

 

Bergby 1997 (?)

 

.

Jag har använt blixt men vilka färger det blev på det inskannade negativet 😦  Tror inte att papperskopian har lika dålig färgåtergivning. Å andra sidan så brydde jag mig inte om att ens försöka justera färgåtergivningen nu. Blir väl till att träna lite grann i fortsättningen?

–––––
Kamera: Nikon FM

  1. Hannu
    17 oktober, 2010 kl. 22:45

    Jag undrar om inte färglabben, på filmtiden, gjorde en hel del hemlig-justering av bilder.

    • vildhunden
      18 oktober, 2010 kl. 07:13

      Jag använde Kodak som framkallades och kopierades av Fuji så jag förmodar att de kalibrerade maskinerna efter filmtillverkare och det papper de använde.

      Ungefär som jag gjorde när jag skrev ut fotografier på datorn.

  2. Hannu
    19 oktober, 2010 kl. 20:33

    Vid något tillfälle läste jag om vad som gjordes automatiskt i samband med kopieringen… de lät som ganska avancerade saker… inget en nybörjare i digital bildebehandling tar sig för.

    • vildhunden
      19 oktober, 2010 kl. 21:20

      Att få till en ICC–profil för fyrfärgstryck (CMYK) är nog ”pilligt” även idag? Varje pappersfabrikat jag har kan ge olika resultat på bilderna. Som tur är så finns ofta icc-profiler att hämta hem hos tillverkarna. Men jag tyckte att det var ”pickligt” att få till en överensstämmelse mellan skärm och utskrift trots detta.Hur det ska ha varit på den ”gamla goda analoga tiden” kan jag bara gissa.

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.