Stones in my passway

6 november, 2010

Gåsholma, Hamrånge socken.

.

”Bränna negativen är för pretentiöst och säkert miljöfarligt, om man slänger dem kanske någon hittar dem. Nej, ställ alla kartonger på vinden istället. Låt bilderna blekna i takt med minnet av dem. Det är inte värt mödan. Ska bara kolla igenom ett gammalt album en sista gång. Få det bekräftat.

Så är det vi misslyckade fotografer tänker.

  1. Lensbabie
    6 november, 2010 kl. 22:52

    Åh nej du…
    Du skulle bara våga kasta ett enda av dina negativ.
    För då kan det hända att jag avlägger personlig visit och läxar upp dig.😀 Å det lär inte bli nådigt.😀

    Vad som är bra eller inte avgör inte fotografen, det avgörs av betraktaren. Och det finns inget fel, allt kan inte vara rätt och ska inte vara det heller. Men vad som är rätt bestämmer betraktaren.
    Punkt!😀

    • vildhunden
      7 november, 2010 kl. 17:01

      Du har fel. Fotografen är både skaparen och betraktaren. Därmed tillhör fotot fotografen som kan bränna negativen eller kasta dem. Allt efter eget behag. För övrigt så destruerar även Länsmuseet negativ.🙂

      Men lite rätt har du i varje fall.😀
      Vad som är rätt bestämmer betraktaren dvs. fotografen.🙂

      • Lensbabie
        7 november, 2010 kl. 19:06

        Njae jag har nog mer än lite rätt.😀 Å så e jag envis!
        Tidigt i våras tog jag en rulle med Ikoflexen och halva rullen blev ljusskadad. Jag tänkte strunta i hela rullen. Av en händelse var det en fotokamrat som såg en av bilderna och tyckte den var jätteläcker. Det tyckte inte jag men ok, tänkte jag. Jag kan väl slänga upp den på försök. Det är den av mina över 1500 bilder på Flickr som fått flest favoritmarkeringar. Så, i detta fallet är det betraktaren som avgör.😀

  2. h-lady
    7 november, 2010 kl. 09:31

    Håller fullständigt med föregående talare på alla punkter.🙂
    Va´ rädd om dig!

    • vildhunden
      7 november, 2010 kl. 17:02

      Å jag håller fullständigt med ovanstående svarare.🙂
      Ha det gott!🙂

  3. jernis
    8 november, 2010 kl. 08:34

    Läcker bild! Stillhetens stenhav.

    • vildhunden
      8 november, 2010 kl. 21:55

      Tack!🙂
      Stillhetens hav ligger väl på månen medan Stillhetens stenhav ligger i Gåsholma.😀

  4. 8 november, 2010 kl. 12:47

    Hör gör du för att publicera dina gamla bilder här? Scannar du in dem? Eller…

    • vildhunden
      8 november, 2010 kl. 21:57

      Jo, jag har en skanner (Epson V700) som skannar allt från 35 mm till bladfilm 18×24 cm. Den använder jag.🙂

  5. 9 november, 2010 kl. 14:57

    Det SER inte UT som att du är misslyckad i allafall och det är väl huvudsaken Vildhunden😉

    Gillade dom där stenarna!

    • vildhunden
      9 november, 2010 kl. 19:35

      Tack cyndi!🙂

  6. Oskar Gudéhn
    16 november, 2010 kl. 00:29

    Jag gillar bilden. Tror vi varit där när jag var liten, minns mest att jag älskade att hoppa på stenar!

    Sedan hävdar jag att det är synd och skam att slänga eller förstöra gamla negativ eller foton. De borde sparas för att om 50 år återfinnas av någon slyngel som säljer dem på en loppis till en glad amatör som ser ett mästerverk i ett gammalt blekt negativ och börjar fundera kring vem fotografen, miljön, och motivet kan vara. Allting ska sparas, om det är skönhet kommer det någon till glädje, om det är skräp kan det sparas i väntan på den som ser skönheten i det. That’s my 2 cents.

    • vildhunden
      16 november, 2010 kl. 18:35

      Jag tror inte vi var där men det är fullt möjligt. I vilket fall som helst så var vi på ett liknande ställe där jag drog upp en gädda som du gillade att äta.😀

      Ifråga om negativ så kommer dagens acetat– eller polyesterbaserade filmer säkert att kunna lagras för lång tid framåt. Länsmuseet har 2 miljoner foton i sin ägo och anser att alla inte kan sparas. Av många olika skäl naturligtvis. Gallring är nödvändig!🙂

      • Oskar Gudéhn
        18 november, 2010 kl. 21:03

        Men om de har 2 miljoner negativ och ska gallar bort ca. 200.000 eller nått sånt. Ja men ge det till bättre behövande! Ordna en liten loppis där negativ säljs för 10 öre styck. Finns säkert någon som är intresserad av alla dessa bilder.

        • vildhunden
          18 november, 2010 kl. 21:16

          Museet äger sina foton på samma sätt som jag äger fotografierna jag tagit och jag misstänker att de (lika lite som jag) inte är villiga att skänka bort rättigheterna för en 10-öring.🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.