Hem > 80 – tal, Bloggtorka, Diverse, Foto, Nikon, Skannat, Svartvit film, Svartvitt, Umeå > Här ska brännas negativ!

Här ska brännas negativ!

8 november, 2010

Umeå, juli 1980

.

Umeå, juli 1980

.

Umeå, juli 1980

.

Någon av de närmast kommande dagarna ska jag bränna negativ. Eller rättare sagt. Jag ska klippa smala remsor av negativ och sedan bränna remsorna för att utröna om de gamla fotografierna jag skannar är tagna på nitratfilm eller ej. ”Safety film” på acetatbas ersatte nitratfilmen först i början av 50–talet men Kodak hade presenterat 35 mm acetatfilm redan 1948. Problemet med nitratfilm är att den bryts ner och är mycket brandfarlig samt självantänder vid 42°C. Därför ska den förvaras svalt och luftigt samt skild från annat arkivmaterial. Tänka vad ett studiebesök på Länsmuseet kan ge värdefulla tankar och impulser!

––––
Kamera: Nikon FM, Kodak Plus–X 125 ASA, D–76

  1. Lensbabie
    8 november, 2010 kl. 21:36

    Men vänta lite nu…..detta med film som kan antända vid 42 grader känner jag igen! Kan det vara från svenskt filmarkiv. Var det inte nåt sånt som gjorde att det började brinna där i början på 1900 nån gång! Det pinglar en klocka någon stans i bakre huvudsvålen.

    • vildhunden
      8 november, 2010 kl. 22:03

      Om det brann något arkiv i Sverige vet jag faktiskt inte men det var visst ett par rejäla brasor i USA. Dessutom fick jag veta på museet att en biograf i Gävle räddades av biografmaskinisten som bar ut den brinnande spelfilmen ur lokalen. Han räddade publiken men dog på kuppen.

      Men har du gamla negativ i dina samlingar så kan det vara värt att tänka genom förvaringen.🙂

      • Lensbabie
        9 november, 2010 kl. 10:09

        Hur är det med gamla glasplåtar?
        Det är nog endast det jag har av gamla negativ.
        Sen är de flesta negativen från mitten på 60-talet. Dia negativ. Jo, 60.talet är nog det tidigaste.
        Kan du inte skriva ett särskilt blogginlägg om detta för det känns intressant.
        Ha en trevlig dag i snöstormen😀

        • vildhunden
          9 november, 2010 kl. 19:30

          Dina glasplåtar bör förvaras i ex.vis Munktells 4–flaps kuvert av bomullspapper. D v s om du vill försöka bevara dem åt eftervärlden.🙂
          Däremot innehåller de inget cellulosanitrat (vad jag vet) så någon risk för självantändning finns inte.
          Här blåser kornsnön parallellt med marken. Är det snöstormen?🙂

          • Lensbabie
            10 november, 2010 kl. 09:31

            Ja, det var nog snöstormen.
            Så här dagen efter kan jag bara konstatera att utanför huset har det drivit ihop nästan 5 dm snö.
            Men i dag är det mildväder, tack och lov. Så nu blir det bara gegga och is av allt😀
            Ha en fin och bra dag😀

  2. 9 november, 2010 kl. 17:42

    VAd är det du gör? Bränner du dina bilder? Hoppas du tänkt igenom detta noga. Eller har du kopior på allt?

    När jag tar kort tittar alla in i kameran och ler. När jag ser på dina biler ler jag med hela själen!

    Ha det bra Vildhund!

    • vildhunden
      9 november, 2010 kl. 19:34

      Jo, jag har tänkt och tänkt. Inte ska jag bränna negativen. Däremot ska jag sortera ut det fåtal nitratnegativ jag har efter faderskapet och förvara dem på annat sätt än i bokhyllan.🙂

      Vore ju för dj*vligt om de självantände.😦

      Ha det bra du med.🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.