Hem > Dravel, Foto, Panasonic, Tankar > Snart är det jul – igen

Snart är det jul – igen

4 december, 2010

Min julgran står utanför huset. Någon annan gran än denna blir det inte i år. Ej heller fanns det en gran i lägenheten förra året. Eller året dessförinnan. Julen blir magrare och magrare i takt med att åren går. Men handeln spår att julhandeln når nya rekordsiffror. År ut och år in spenderar vi svenskar fler och fler kronor på den köpta glädjen. Alla utom de allra fattigaste tar på sig spenderbyxorna och låter manna regna över köpmännen. Sedan lever alla lyckliga i alla sina dagar.

.

.

Nu ska jag julpynta med ett par mässingsljusstakar och några ljus, samt planera vilken sill jag ska äta till potatisen.

Kategorier:Dravel, Foto, Panasonic, Tankar
  1. 7 december, 2010 kl. 08:46

    Nä, inte behövs det så mycket pynt och grejer. Här har det liksom pyntat sej själv. Ett gnistrande snötäcke över alltihopa och så några tända ljus🙂
    Och tänk om alla kunde stå emot liiite av köperiet till jul. Liiite bara!

    • vildhunden
      7 december, 2010 kl. 13:06

      Här är det också julväder. Vackert med snö och solsken.🙂
      Ett bra tips jag fick angående julklappar var att skänka en julklapp med hjälp av http://www.unicef.se/

      • 8 december, 2010 kl. 11:50

        Tack för tipset🙂

  2. 7 december, 2010 kl. 22:56

    Fint med gran ute, det har vi också. Sen är det inte så noga med pyntet. Julklappar köper vi inte till någon, och maten har vi dragit ner på. Vi gillar att koppla av och mysa med tända ljus. DET är jul för oss!
    Snartkram!🙂

    • vildhunden
      14 december, 2010 kl. 20:28

      Låter som en skön jul.
      Myskram.🙂

  3. 8 december, 2010 kl. 12:27

    Jag såg Alexandra de Pauli på tv. Hon gjorde mycket gott på julgranen. Jag hittar inte just det receptet men här kommer iallafall ett recept på hostsirap.

    http://www.isdimma.se/hostsirap.htm

    • vildhunden
      14 december, 2010 kl. 20:29

      Hostsirap!😀
      Hoppas du har fått lindring.🙂
      Kram!

  4. 1x3
    8 december, 2010 kl. 17:28

    Gustavsbergs IF BK!! Är detta verkligt julpynt??

    • vildhunden
      14 december, 2010 kl. 20:30

      GIFBK är inte pynt. Men det röda lacknystanet i granen är pynt!

  5. 9 december, 2010 kl. 06:57

    Tänk vad några ljus kan göra för att lätta upp stämnningen. Nu ser ju iofs din gran ut att vara snygg naturell men jag har haft riktiga ruskor inne som ändå spridit julstämning med ljus och några kulor i grenarna.

    BTW så leker jag också jultomte på Unicef och hoppas på leverans av vaccin och vätskeersättning.

    • vildhunden
      14 december, 2010 kl. 20:32

      Ett år hade vi ett ”hemmabygge” som gran. Det var en riktig ruska det!🙂

  6. 9 december, 2010 kl. 18:02

    Nej, jag är ledsen, men det är något hos mig som gör att jag inte kan se det rationella i att hugga ner ett litet träd och ställa in det i bostaden för intorkning (det är inte en slump att de flesta av mina krukväxter är sukulenter eller stryktåliga buskväxter jag tagit hem från Thailand). Kanske känner jag att julen inte alls är så fridfull som en annan skulle önska. Ibland vet jag inte om det är vinterkräksjukan eller julmusiken i butikerna som gör mig illamående. Helst skulle jag vilja ha en julfri jul… 😉

    • vildhunden
      14 december, 2010 kl. 20:34

      Hej och välkommen!
      Jag blir alltid lika förvånad över att mina två blommor fortfarande lever när jag då och då kommer ihåg att vattna dem.🙂
      Någon gran blir det inte i år. I varje fall inte hos mig.

  7. 10 december, 2010 kl. 01:03

    Vi har julgran inne – fast den är av plast och kostade 29:- på Silvan när de stängde sin butik på sommaren.
    Sill ja det skall vi lägga i före jul.
    God jul föresten – var ett tag sedan jag hälsade på dig.

    • vildhunden
      14 december, 2010 kl. 20:35

      Plastgran är kanske modellen?
      God jul på dig också!🙂

  8. 10 december, 2010 kl. 16:12

    Den där utegranen ser helt perfekt ut.

    Den ser ju ut som en gran ska se ut, tycker jag.

    Trevlig Advent!
    God Jul önskas dig.

    • vildhunden
      14 december, 2010 kl. 20:36

      Håller med. För min del så räcker det med utomhusgranen som bostadsbolaget ställt hit.🙂
      God Jul!🙂

  9. 10 december, 2010 kl. 16:47

    Det gör du rätt i! Läste (eller hörde, eller nåt annat) om det stackars barnet som fick så många julklappar att hon grät. Hon orkade inte öppna fler paket… Vi slutade med julklappar för många år sedan – fast nu har jag börjat igen lite försiktigt. Lilla barnbarnet fick mina principer på fall😀
    Trevlig helg!
    P.S. Jodå jag hade skidor på mig också:::

    • vildhunden
      14 december, 2010 kl. 20:37

      Ja barnbarn verkar kunna få den mest inbitne skidåkare på fall.🙂
      Ha det gott!🙂

  10. 20 december, 2010 kl. 09:11

    Vildhund! Nu kan du komma fram från undergranen och börja yla julsånger!

    • vildhunden
      26 december, 2010 kl. 14:39

      Yyyyyyllllll!🙂

  11. h-lady
    23 december, 2010 kl. 08:18

    Tillönskar Vildhunden en bra helg! Vinkar när jag passerar idag på väg till Backgammonspel m.m.

    Va´rädd om dig!
    Julkram
    M

    • vildhunden
      26 december, 2010 kl. 14:40

      Ha det bra du med.🙂
      Håll i ratten och kör försiktigt!
      God fortsättningskram!🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.