Noterat

12 januari, 2011

.

Bara en notering. Skannade lite från en Gotlandsrulle och såg när jag öppnade bilden i Firefox att den var mycket ljusare och kontrastlösare än i Photoshop Elements. Måste försöka klura ut hur det kommer sig att det blir så stor skillnad. Jag har inte öppnat ”bloggbilder” i Firefox tidigare för att se hur de blev. Jag har väl inte brytt mig eftersom alla sitter med olika skärmar och olika inställningar. Men nu måste jag alltså bry mig känns det som.

Det blir bara att göra om de grå och kontrastlösa bilderna innan de hamnar i bloggen. Suck…

Uppdatering: Det verkar som om Firefox använder en QuickTime plugin för att visa bilder. Kanske är detta förklaringen till att jag ibland tycker att skannade foton i programmet Förhandvisning blir grå och kontrastlösa jfrt. med Elements? I så fall är det bara på min eller möjligen andras Macdatorer som bilderna blir ”dassiga”. Ska kolla imorgon på ”jobbpc-n”. Men den har ju en riktigt urusel skärm å andra sidan? Nåväl… kolla går väl. 😀