Hem > 35 mm, 80 – tal, Foto, Nikon, Porträtt, Svartvitt, Umeå > Kodak Safety Film 5062

Kodak Safety Film 5062

28 maj, 2011

.

Det har sina risker med att kasta sig över kartonger med fotoprylar i förhoppningen att kunna sortera ut det som är avsett för mörkrumsarbete. Min tanke var att packa en kartong med sådana attiraljer och bära ner dem i källarförrådet tillsammans med förstoringsapparat, skålar och annat som mest tar en massa plats i en redan överbelamrad lägenhet. Men i botten av en kartong låg det en nedklippt, repig och dammig, svartvit film tillsammans med pincetter. kemikalieflaskor och filmklämmor av olika slag. Givetvis avstannade plockandet. För vad kan vara trevligare än en oupptäckt film där man inte har en aning om vad som finns på den och för att få reda på detta måste jag naturligtvis skanna åtminstone några rutor.

Filmen är en Kodak Safety Film 5062 d.v.s. Plus–X som råfilm. Film som jag köpte på 30,5 meters längder under 70–talet och laddade i filmkasetter. Allt för att pressa filmkostnaden. Filmen är exponerad i Umeå och förmodligen avslutad någon gång under försommaren 1980.

.

.

–––––

Kamera: Nikon FM troligen med ett Nikkor 35/2.
Film: Kodak Safety Film 5062 (Plus – X) exponerad efter 125 ASA. Framkallare okänd

  1. Hannu
    28 maj, 2011 kl. 22:13

    ”Plus X” – måste vara föregångare till Tri-X och Tmax kan jag tro.
    Bara för någon månad sedan lade jag lite pengar på laddare för råfilm… det känns som att de blir mer och mer svartvit film rent allmänt. Om ”Rodinal” som framkallare så är det en ”återuppstånden” variant av den som är det mest heta för mig just nu😉 [ Fomadon ”R09” ]

    Tmax var första filmen i laddaren, den är slut nu och har just fått ersättare (Kentmere respektive Fomapan, 400’or de också). Testar just nu hur de ska framkallas – standardtider verkar vara lite ”fega”🙂

    • vildhunden
      29 maj, 2011 kl. 00:38

      Nja. Plus–X fanns samtidigt som Tri-X och hade en känslighet på 125 ASA (22 DIN). Tri-X har känsligheten 400 ASA (27 DIN) men minns jag rätt så exponerades 120-filmen (Tri-X Pro?)efter 320 ASA. Jag har framkallat filmer i 22 år gammal Rodinal. Den verkar ha obegränsad hållbarhet i originalflaska.🙂

      Jag har ersatt Rodinal med Calbe R09 (förmodligen samma som Fomadon R09). Dagsljusladdare har jag men det är så länge sedan jag använde den att jag inte minns hur den fungerade.😀

      Oftast när jag framkallade i Rodinal så spädde jag den 1+50, 1+75 eller 1+100. Men då varierar ju tiderna naturligtvis.

      Kentmere har jag inte provat men Fomapan har jag testat och tycker att 120-filmen är bångstyrig och sladdrig. Ingen höjdarfilm att klämma in i skannern alltså. T-Max gillade jag.🙂

  2. Hannu
    28 maj, 2011 kl. 22:14

    Ordet ”bekant” saknas – v.v. infoga på lämpligt ställe… :-]

    • vildhunden
      29 maj, 2011 kl. 00:39

      😀

  3. Hannu
    29 maj, 2011 kl. 21:20

    Agfa/Gaevert som gjorde orginal-Rodinal har tydligen gått i KK och bl.a. Calbe (utbruten/såld Agfa-fabrik?) och sedan Foma verkar ha dykt upp senare i sammanhanget. Rollei verkar också sälja en del gamla Agfa saker också (köpte de upp lagret?)… en djungel är det😉

    Kentmere ska vara en något billigare film gjord av samma tillverkare som Ilford-filmerna. Det är inte Ilford-kvalitet, men en god film i mina ögon. Även om den är något kornig i vissa situationer.

    1+100 eller 1:100 spädning har jag inte använt så mycket än… men många verkar använda en-timmes ”stand develeopment” d.v.s. att de ställer dosan ifrån sig i en timme efter att ha agiterat första minuten.

    Tmax 400 blir fin i 1:80 och 22 minuter vid 22 grader (lätt att minnas, jag kompenserar för aktuell temp), vilket är ca 30% längre tid än rekomenderat.

    Sedan har jag sett att en del kör med 3ml per film som ska framkallas (1:100 i princip)… se på kommentaren till ”set”-et här

    Brahma Mudra

    Fomapan har tunnare bas, helt klart. FÖr mig som kör småbild (36×24) blir det inte lika bångligt.

    • 30 maj, 2011 kl. 13:01

      http://www.digitaltruth.com/devchart.php

      kan kanske vara en bra start?🙂
      Men du har kanske redan kollat där?

      • Hannu
        30 maj, 2011 kl. 18:21

        Ja jag har kollat där… Det är en bra början🙂, rekomendationen för Tmax, som jag började med, kon därifrån.

        Det här är en annan lite spännande plats: http://caffenol.blogspot.com
        Målarsoda, Askorbinsyra, Pulverkaffe och Jod-berikat Salt (Jozo t.ex.) – är det senaste och ger ett bra resultat🙂 med många svartvita filmer som det verkar, en del provar C41-film också. Lite svårare med ISO 400 och högre dock.

        • vildhunden
          30 maj, 2011 kl. 19:13

          Reinholds blogg är verkligen en guldgruva för ”kaffeentusiaster”.🙂
          Ingredienserna har jag men jag har inte testat ännu. Tänkte köra slut på min min gamla R09 först.
          Lens Babie har däremot erfarenhet av att framkalla svartvitt i kaffe som du kanske vet.🙂
          Jag testade att framkalla en färgfilm (Portra NC 160) i vanlig Rodinal. Det funkade det också.😀

          • Hannu
            30 maj, 2011 kl. 20:37

            Jag tar åt mig äran av att ha introducerat L i det praktiska med ‘slabbet’😉, hon var snabbare att anamma Caffenolen dock😉

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.