Hem > 35 mm, FED, Foto, Småbild > FED 2 (D5)

FED 2 (D5)

3 juni, 2011

Äntligen! Som jag har slitit för att avverka en testrulle Kodak Plus-X. Under flera veckor har jag släpat runt på kameran för att testa om den och optiken fungerar. Nu är äntligen rullen slut och ligger bland de andra oframkallade filmrullarna i kylskåpet. Jag har inga större förhoppningar om en ”utsökt kvalité” särskilt inte med tanke på att fotografen är ringrostig samt att filmen laddades i kassetten år 2003 och har suttit i kameran i över ett år. Jag har i vilket fall som helst fått en analog favorit som känns bra i handen. En robust mätsökarkamera med tilltalande storlek och rejäl vikt. Men som sagt hur optik och kamera fungerar rent tekniskt är det alltför tidigt att yttra sig om. Fler ”tester” krävs. Framför allt så måste filmen framkallas!

.

.

.

.

Kamerahuset är en FED 2 av typen D–5 och såvitt jag kan förstå av nummerserien så tillverkades kameran 1962. Min kamera har nummer 2315099. Vid köpet medföljde ett objektiv (en Zeiss Sonnarkopia) av fabrikat Jupiter – 8 med ljusstyrka 2 och brännvidd 50 mm. Objektivet har serienummer 6354543 vilket betyder att det tillverkades år 1963 eftersom de två första siffrorna anger tillverkningsåret.

Tidigare har jag skrivit om kameran och optiken som inköptes på Tradera i september 2009.

Uppdaterat 4 juni: Ett par recensioner av Jupiter – 8 hämtade från Fotosidan.
”Vad gäller skärpan så är den i Sonnarklass. Har testfotograferat på alla bländare och är överraskad att en optik inköpt för 250 kr kan ge lika bra resultat som 10-20 ggr dyrare diton. Ljusbortfallet är minimalt även på stora bländare, skärpan utmärkt och distorsionen liten. […] Annars har jag läst att man ibland inte fått avståndsöverföringen att stämma med Jupiter-8 men det har jag inte märkt något av”.

”Mycket måndagsexemplar, men även exemplar som ligger nära Sonnar-originalet. Men måste testas. För svartvit fotografering bör de flesta objektiv fungera bra. Men förskräcks inte, det är inte utrustningen som gör bilderna. Det fanns många bra fotografer under Sovjet-tiden som använde dessa objektiv för press och konstnärlig fotografering.”

Det finns för övrigt massor att läsa på nätet om denna massproducerade kamera från det forna Sovjetunionen.

Wikipedia har en artikel som främst handlar om FED 1.

Matt’s Classic Cameras behandlar FED 2.

Soviet and Russian Cameras innehåller fotografier, detaljerade beskrivningar över olika modeller samt serienummer.

Kategorier:35 mm, FED, Foto, Småbild
  1. Hannu
    3 juni, 2011 kl. 21:03

    … intressant🙂

    • vildhunden
      4 juni, 2011 kl. 06:58

      Mycket kamera för pengarna känns det som.
      Intressant? Ja, men hur optiken, kameran och fotografen samverkar återstår att se.🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.