Hem > Bloggtorka, Diverse, Dravel, Panasonic > Några kryp

Några kryp

13 juli, 2011

Fjärilar har jag fotograferat alltsedan den dag jag skaffade mig min första digitalkamera våren 2001. Kanske väcktes mitt intresse för fjärilar av förekomsten av alla dagfjärilar på tomten? Troligare är att det inte finns så mycket annat att fotografera på landet och digitalkameran visade sig vara en utmärkt apparat att föreviga fjärilar med. Det var bara att sitta och vänta vid kaffebordet så kom nässelfjärilar, pärlemoröga och andra sorter flygande förbi näsan mot blommorna.

Urless på stugsittandet kom jag idag fram till att jag kanske skulle uppsöka en skogsbacke för att se om det var några fjärilar i farten. Jag for in på en skogsväg och parkerade i en solig öppning. I förstone syntes inte en fjäril. Till slut lyckades jag fånga några kryp på bild, trots att de mest höll sig dolda i gräset eller slog sig ner bland brännässlorna. Eller så fladdrade de bara snabbt förbi och försvann in i skogen. (Fråga mig inte vad det är som jag fotograferat)

.

.

.

.

Fotografierna blev mediokra. Lite sol och frisk luft fick jag i varje fall. Gott så.

Uppdatering: Jag tror att den nedersta fjärilen kan vara en Puktörneblåvinge (hane)

Kamera: Panasonic FZ-30

  1. 13 juli, 2011 kl. 20:58

    Men där ÄR du ju, jag trodde du hade lagt ner bloggandet! Va gla ja bli🙂

    Översta fjärilen är en sort som Jazzå gillar. Han tar dom på studs och klappar fast dom mellan tassarna. Den blå är helt klart en Blåvinge. Mittenbilden är mycket vacker med sin, för mig, okända insekt.
    Fortsätt med dina dagliga utflykter och låt oss njuta av dina fina bilder!
    Krypkram!🙂

    • vildhunden
      13 juli, 2011 kl. 21:11

      Jag har (nästan) ALLTID varit här. Men var har du varit?😉
      Jag har lagt ut åtta inlägg i bloggen under juli.😀
      Hur många har du hunnit med?😦

      Dessutom tycker jag att du ska tala allvar med Jazzå. Antalet fjärilar minskar i landet, sägs det. Beror det på honom? Kan han inte klappa sniglar istället?😉
      insektskram!🙂

      • 13 juli, 2011 kl. 22:12

        Du VET att jag bor på FB, vi träffas ju där varje dag🙂
        Jag lägger ut nytt inlägg på bloggen varje vecka, den takten passar mig.

        Jazzå hälsar tillbaka att han gärna klappar både sniglar och maskar men fjärilar är ändå det bästa. Dom killar så skönt på läpparna säger han.

        • vildhunden
          13 juli, 2011 kl. 22:30

          Jag VET att du häckar på Ansiktsboken.😀
          Bra att du fortsätter med bloggen.🙂
          Hälsa Jazzå att jag delar hans förtjusing över fjärilar.
          Klappa på Jazzå!🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.