En dag i reservatet

14 juli, 2011

Sol och svag pålandsvind. In över land syns några små ulliga moln. Långt ute på vattnet rör sig långsamt några vita segel för att sedan försvinna i horisonten. På den steniga stranden funderar jag på hur jag ska kunna skildra detta. För det var väl för fotograferandets skull som jag kom hit genom skogen? Här finns inga fåglar eller fjärilar. Bara myror och en och annan humla bland stenar, strandglim och fackelblomster. Vad fotografera här?

Inga andra ljud hörs än vågornas monotona frasande och kluckande när de stilla rullar in mot stranden. Plötsligt interfolieras vågornas frasande med måskolonins skri när de lättar från uddens spets. Efter en stund är det åter vågorna som dominerar ljudbilden. Jag sluter ögonen och låter solen värma mig.

Funderar ett slag på vad det är som gör att vissa platser tilltalar mig mer än andra. Varför dragningen till vatten? Är det bara för att vattnet ligger här där jag bor? Eller är det den känsla av oändlighet och rymd som skapas där himmel och hav möts. Jag vet inte men något är det som gör att jag kan sitta mycket länge och bara glo ut över havet.

Kameran drar mig ut. Men hem kommer jag med tämligen ointressanta bilder på stenar, blommor, fåglar och insekter. Kameran blir till en anteckningsbok. Det är ytterst sällan – kanske aldrig – som ett foto ger något annat än en rent dokumentär information.

Länk till Skämningöns naturreservat

Kamera: Panasonic FZ-30

  1. 14 juli, 2011 kl. 21:16

    Nu är du orättvis mot dig själv! Dina bilder förmedlar så mycket känsla att man nästan kan ta på det.
    Att sitta och se ut över hav, liksom att titta in i en eld är enormt rogivande. Rent meditativt. Jag gillar också det.
    Utomordentligt vackra bilder Ulf!
    Reservatkram!🙂

    • vildhunden
      14 juli, 2011 kl. 21:22

      Tack!🙂
      Just det. Eld är mycket rogivande. Precis som utsikten från ett fjäll.
      Dokumentärkram.🙂

  2. 15 juli, 2011 kl. 11:31

    Håller med Dame BB, som vanligt otroligt härliga bilder…
    Regniga Paradiskramar🙂

    • vildhunden
      17 juli, 2011 kl. 15:09

      Tack.
      Det var en bra dag vid stranden.
      Kustkram.🙂

  3. 15 juli, 2011 kl. 17:52

    Havet är bäst! Där vill man bo. Hep!

    • vildhunden
      17 juli, 2011 kl. 15:11

      Jo men visst är havet lite speciellt.🙂
      Hoppas det löser sig med bostad.🙂

  4. 16 juli, 2011 kl. 08:48

    Dina bilder är väldigt rogivande och trevliga att beskåda. Själv har jag flyttat till Berlin och är omgiven av människor och trafik hela tiden. Jag gillar det också, men saknar ibland stillheten, som jag kan uppleva i Sverige. Därför har sådana bilder som de här en balsameffekt på mig.

    • vildhunden
      17 juli, 2011 kl. 15:21

      Tack för kommentaren.🙂

      Jag ”läser” din blogg även om jag inte brukar kommentera och har noterat att du emigrerat till Berlin. Det verkar vara mycket inspirerande stad för en bildkonstnär av dina foton att döma. Jag saknar ofta stadslivet. Samtidigt trivs jag ganska bra med att bo på landet och närheten till naturen. Men vill jag besöka en stad för att se på folk, så är det fyra mil enkel resa.

  5. 16 juli, 2011 kl. 21:08

    Jag gillar vad jag ser i dina bilder
    Och du förmedlar ett fint lugn
    Gillar bilden med äggskalet

    • vildhunden
      17 juli, 2011 kl. 15:24

      Hej Molle!🙂
      Den blev nog en dag mer för rekreation än för fotografering. Svårt att hitta något ”intressant”. Min digitalkamera ger ”onödigt” skarpa bilder.😀
      Jag tror det beror på den lilla sensorn.
      Tack för kommentaren.🙂

  6. Maud
    17 juli, 2011 kl. 12:28

    Håller med föregående kommentarer. Jag gillar särskilt den sista bilden med ängsull (är det väl?).

    • vildhunden
      17 juli, 2011 kl. 15:26

      Hej Maud och välkommen.🙂
      Jo. Nog är det ängsull.
      Tack för att du kommenterade.🙂

    • jernis
      23 juli, 2011 kl. 14:43

      Instämmer likaså, fantastiska bilder! Strandkvanne med humla på andra bilden?

      • vildhunden
        25 juli, 2011 kl. 09:51

        Tack för upplysningen. Kollade in de andra fotona och en flora. Strandkvanne med humla är det. 🙂

        ”Aptitstimulerande, urindrivande och matsmältningsfrämjande.” stod det någonstans på nätet.🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.