Hem > Bloggtorka, Diverse, Dravel, Foto, Nikon > I begynnelsen var mörkret

I begynnelsen var mörkret

18 juli, 2011

I begynnelsen var mörkret. Sedan kom ljuset och först därefter kom färgen. Till sist kom polaroidfotot.

.

.

.

Överst: Bakumatsu Koshashin Generator

Mitten: Rollip – Online Photo Effects

Underst: Polaroin – Online Polaroid

Nedan: ”Originalet”

.

.

Uppdatering: En kommentar. Färgsticket i den översta bilden kan förmodligen hänföras till detta faktum att jag inte konverterade fotot till svartvitt före uppladdningen. Resultatet hade säkerligen sett helt annorlunda ut om jag gjort detta.

Kamera: Nikon FM

  1. Lensbabie
    18 juli, 2011 kl. 12:46

    Jag gillar den kronoligiska förklaringen här!
    Å polaroidkänslan i den tredje bilden.

    Funderar på detta med tvartvitt och utvecklingen mot färgfilmen.
    Jag är väldigt sugen på att testa Colodium fotografering, eller nån annan alternativ framkallningsmetod. Colodium ger så fantastiskt vackra bilder.
    Kanske jag fotar för lite för tidningen just nu, eftersom jag har tid att fundera på sånt här.🙂

    • vildhunden
      18 juli, 2011 kl. 13:19

      Rollip är det bästa här. Där kan du välja mellan 40 olika effekter. Här ser du ett första försök från min sida. Året var 2009.
      https://vildhunden.wordpress.com/2009/09/25/polaroidfoto/
      Jag har laddat hem en enkel generator som gör enkla polaroidbilder. Poladroid heter programmet.

      Wet Plate? Du har kanske sett att det finns ett forum för på nätet? Wet Plate Collodion Forum heter det.Tyvärr måste man tydligen vara registrerad – såg jag nu.😦

      http://www.collodion.com/

      Personligen skulle jag vara glad om jag kunna finna ytterligare några 9 x 12 hållare för bladfilm som jag kan använda i min kamera. Jag har en förpackning bladfilm i kylen som jag borde försöka göra slut på innan den rymmer sin väg.

      • Lensbabie
        18 juli, 2011 kl. 13:30

        Jag kikade lite på bladfiilmshållare på Photax men dom är ju så fruktansvärt dyra. Runt tusingen för en hållare. Det tycker jag är på tok för mycket. Men borde det inte gå att göra såna själv. Youtube är full av självstudier🙂

        Jag har sett det där stället collodion.com. Men man måste ha mörkrum eller ett portabel mörkrum för att fota ”våta plåtar”. Å jag vet inte om jag skulle klara eterlukten. Man tuppar väl av på kuppen.🙂 såg nåt i går om torra collodium plåtar. Det kan vara något att forska vidare med🙂

        • vildhunden
          18 juli, 2011 kl. 13:48

          4 x 5″ bladfilmshållare säljs då och då på Tradera men jag tror inte att alla passar min kamera. Jag misstänker att en del är märkesbundna. Jag har två hållare märkta ”AP Paris”.
          Två hållare är fyra för lite.😀

          Allvarligt talat så är jag lite för bekväm – tror jag. Jag vill helst kunna göra fler än två exponeringar och kunna framkalla flera blad på en gång.

          Göra själv? Tja… det vore nog möjligt om man hade en liten mekanisk verkstad.😉

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.