Hem > Bild, Foto, Tankar > Ärlighet och äkthet

Ärlighet och äkthet

5 september, 2011

Det har ju stormat rejält kring Terje Hellesø sedan han ertappats med att ha manipulerat, klippt och klistrat i sina naturfoton. Nu är ju inte jag särskilt intresserad av naturfotografering så hans foton, eller hur många fotografier som manipulerats, kan jag inte yttra mig om. Däremot väckte avslöjandet tankar om mitt eget ”manipulerande” i den digitala erans tidevarv. Jag har intuitivt försökt behandla digitala foton på samma sätt som då jag framkallade film och kopior på den analoga tiden. Allt som jag kunde göra i ett mörkrum har jag också tillåtit mig att göra på ett digitalt foto d v s beskärningar, efterbelysning, skuggningar etc. Detta utan att jag egentligen reflekterat över vad som är ett ”äkta” fotografi. Den analoga filmframkallningen kunde ju varieras för att anpassas till motivkontrast eller andra ”specialeffekter” så när jag sedan började fotografera i RAW började jag betrakta RAW-konverteraren som den digitala bildens framkallare.  Detta digitala arbetssätt har för mig blivit det ”äkta” digitala fotografiet.

Jag tror att jag uppträtt ärligt beträffande mitt eget fotograferande, så till vida att det aldrig varit någon hemlighet om jag trixat med fotografierna i Photoshop eller något annat bildbehandlingsprogram och därigenom förändrat fotot från ”äkta” till ”manipulerat”. Jag vill tro att jag brukar nämna detta när mina fotografier publiceras här i bloggen. Det kommer säkert att finnas skäl för mig att fortsätta fundera kring hur man ska tänka kring det digitala fotografiet och efterföljande bildbehandling.

.

Fotot ovan togs från en brittisk kryssare när SMS Blücher sänktes vid Doggers Bank den 24 januari 1915. Jag minns inte var jag fann fotot men det kan möjligen ha varit hos Wikimedia.

Kategorier:Bild, Foto, Tankar
  1. 16 september, 2011 kl. 18:57

    Terjes problem var väl att han tog betalt (respektive fick pris) för något som inte var vad han påstod…

    Själv ljuger jag mest hela tiden i min blogg – speciellt när jag håller mig till sanningen😀

    trevlig helg!

  2. 21 september, 2011 kl. 22:06

    Hej Vildhund – hur är det?

    • vildhunden
      24 september, 2011 kl. 12:05

      Hej Gubbe!🙂
      Med mig är det bra. Jämna plågor som man säger.😉
      Med bloggen är det däremot sämre.
      Ha en trevlig helg!🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.