Hem > Bild, Fototriss, Resor, Väderprat > Frukost i Ljusne

Frukost i Ljusne

11 maj, 2009

Jag vet inte vad det är för osalig ande som driver iväg mig från hemmet, klockan sju på morgonen, bara för att jag fångats av tanken på att delta i veckans fototriss med nytagna fågelbilder. Efter irrfärder och avstickare längs kusten så landar jag efter ett par timmar i Ljusne nedanför kraftstationen. Två flugfiskare står där och blöter sina flugor. Innan jag ens hinner få på mig den vind- och regntäta jackan ser jag hur den enes spö böjer sig i en båge mot vattnet.  Strax därpå landar han en ”liten firre” som hängs upp på en järnten.

fisk

Jag slår mig ner vid ett bord och intar min andra frukost för dagen i den kylslagna nordanvinden. Termometern visar +8 grader men köldeffekten gör att det snarare känns som nollgradigt, tycker jag och skänker en tacksamhetens tanke åt att jag klätt mig för vinter snarare än försommar. Efter ett kort samtal med en annan åskådare är det dags att vända åter mot hemmet för att kontrollera om det finns några användbara fotografier på kortet.

Panasonic FZ-30
Kategorier:Bild, Fototriss, Resor, Väderprat
  1. 11 maj, 2009 kl. 18:49

    Den fågeln var en ful fisk..(sorry…kunde inte låta bli..)

    • vildhunden
      11 maj, 2009 kl. 20:13

      Den heter Wanda 🙂

  2. Retstickan
    11 maj, 2009 kl. 18:51

    OK men varför inte ta kort på fl(y)gfiskarna ;)och triss förresten, jag har nog druckit förlite såg bara en…:D

    • vildhunden
      11 maj, 2009 kl. 20:15

      Flygfiskarna sprattlade så infernaliskt så de fastnade inte på sensorn. 🙂

  3. 11 maj, 2009 kl. 22:16

    ..firren ser stooor ut men det är säkert fusk!
    😉

    • vildhunden
      11 maj, 2009 kl. 22:22

      Precis så är det. Bilden ”ljuger” 😀 Firren vägde kanske två kilo, sa fiskaren. Men en matbit blev det 🙂

  4. 12 maj, 2009 kl. 12:20

    Ser god ut!

    • vildhunden
      12 maj, 2009 kl. 12:21

      Jag tror att den var god också 🙂
      Jag fick nöja mig med en laxfilé ur frysen 😦

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer är stängda.