Hem > Diverse, Resor, Skärvor ur mitt livs spegel, Tankar > Berthea Andersdatter Bånge

Berthea Andersdatter Bånge

26 december, 2009

Berthea Andersdatter Bånge, dotter till Anders Petersson Bånge och Kristine (Kersti) Nilsdotter, gifte sig med Anders Fjäll och födde barnen Marie, Oskar, Karl och Fredrik.

Fredrik Fjäll föddes 1899 och var gift med Ammi Persen. De fick fyra barn varav två fortfarande är i livet. Hos Fredrik och Ammi tillbringade vi några dagar en sommar i slutet på 50-talet. Jag stannade ytterligare en vecka och minns från min vistelse i Jevnaker att Fredrik och jag brukade gå för att fiska eller för att bada. Om Fredrik badade minns jag inte men stora aborrar drog han upp med sitt metspö. Från Jevnaker åkte vi ångtåg ner till Oslo där jag efter tågbyte fick fortsätta resan till Charlottenberg.

Min morfars första hustru har fått ett namn och ännu ett av mina frågetecken är uträtat.
–––––
Anm. Anders Fjäll, född 1867 i Billa Värmland, död 1964 i Eda Värmland, gifte senare om sig med Anna Kristina Nilsdotter som födde tio barn varav ett blev min mor.

  1. Maud Fahlstad
    25 februari, 2010 kl. 22:07

    Vet inte vem du är men vi torde vara släkt. Jag är nämligen barnbarn till Mari, Böret (som hon kallades i Sverige) och Anders Fjälls äldsta dotter. Min far hette Folke. Just Böret har en mycket intressant härstammning som kan följas flera hundra år tillbaka i tiden.
    MVH
    Maud F

    • vildhunden
      25 februari, 2010 kl. 23:01

      Men vad roligt! Är du barnbarn till Marie (äldsta dottern) i Anders och Bertheas (Böret) äktenskap? Av Anders barn lever endast min mor (Annie Fjäll) idag. Jag är alltså barnbarn till Anders Fjäll.
      Ha det gott! 🙂

  2. Maud Fahlstad
    26 februari, 2010 kl. 08:28

    Då är du kusin med min far då! Ja det är bara Annie kvar, jag har tyvärr aldrig träffat henne eller dej vad jag vet.
    Håller på mycket med släkt-hembygdsforskning. Kanske du någon gång har träffat pappa eller hans syskon. Folke Olsson hette min far, gick bort 1980 endast 58 år gammal.
    Anders Fjälls linje har jag inte alls färdig, bara ner till slutet av 1700-talet, ska fortsätta senare. Håller nu på med just Börets linje bakåt.
    Hälsn.
    Maud

    • vildhunden
      26 februari, 2010 kl. 10:02

      Din pappa var i samma ålder som min far och det är möjligt att jag träffade din far men jag minns det inte. Någon riktig släktforskning har jag inte sysslat med. Allt jag vet om ”släkten Fjäll” kommer från ”intervjuer” med min mor. För några år sedan hade jag också kontakt med Ljungberg via hemsidan; http://w1.500.telia.com/~u50019324/Html/0001/331.htm

      Uppgifterna om Anders och Berthea fann jag på en norsk sida om Eidskogssläkter.

  3. Maud Fahlstad
    26 februari, 2010 kl. 10:45

    Ja den norska sidan har uppgifterna, vi har tillsammans uppdaterat detta,är medlem i Eidskog slägthistorielag. Farmaor Mari och Oskar var födda i Kristiania. Anders och Böret bodde där då. Flyttade tillbaka till Sverige 1894 det år Oskar föddes, bodde sedan i Stora Hög till Böret dog 1904. Anders flyttade då med barnen till Morast eller Eda som vi säger idag.Din mormor Anna kom ganska snart till honom, de gifte sig och resten vet du kanske bättre än jag. Kommer mycket väl ihåg Anders han blev ju 98 år.
    Maud

    • vildhunden
      26 februari, 2010 kl. 12:00

      Tack för de intressanta uppgifterna 🙂
      Att morfar hade bott i Kristiania var en nyhet för mig och något som jag inte minns att min mor berättat. Det talades kanske inte så mycket om saken heller när hon var ung? Jag tillbringade sommarloven hos Sofia (och Anders) långt efter det att vi flyttat från Eda. Var du med när han fyllde 90 (?)? Jag minns ett foto med alla barn, barnbarn. barnbarnsbarn etc. Men det är borta nu. Av Anders har jag ett foto någonstans men det är också allt.

      • Maud Fahlstad
        26 februari, 2010 kl. 17:52

        Kan inte komma ihåg att jag var med när Anders fyllde. Men jag är säker på pappa och farmor och mina fastrar var där.
        Däremot drar jag mig till minnes i början av 50-talet när jag och mina syskon och kusin StigLennart vistades hos farmor någon vecka på sommrarna att det var minst 1 pojke hos Anders. Denne pojke brukade kasta sten på oss…
        månne det var du? Farmor bodde ju bara ett par 100 meter från sin far, på Mossen som det heter
        Har i min ägo en tidningsintervju med honom. Denna intervju är gjord någon gång på 50-talet, han ståtar där på bild och har 2 barn på var sida om sig. Det märkliga är att den ena heter Maud och jag vet inte om det är jag eller någon annan, det står att det är barnbarn.

        • vildhunden
          26 februari, 2010 kl. 18:24

          I början av 50-talet bodde jag i Lina och i Eda Glasbruk. Jag och min yngre bror var säkert hos Sofia (Anders) på dagarna och lekte med våra kusiner. Något minne av att det kastades sten har jag inte. När jag slutade första klass flyttade vi från Eda Glasbruk till Köping. När Anders fyllde så minns jag att det skrevs i tidningen. Det finns ytterligare ett barnbarn till Anders med namnet Maud. Vilka barnbarn som flankerar Anders har jag ingen aning om.

    • vildhunden
      26 februari, 2010 kl. 19:42

      Jag talade med min mor idag. Hon sade att Anders var i Norge och bar tegel på byggarbetsplatser. Kanske hade hon nämnt det tidigare? jag vet inte. Folke visste hon mycket väl vem det var. Han var några år äldre och ”kompis” med Rolf och var ofta i Mon.

  4. Maud Fahlstad
    26 februari, 2010 kl. 22:35

    Har letat fram repotaget står UllaBritt dotterdotter och Maud sondotter. Repotaget heter ”En gammal kolare” Anders är 83 år då. Du förstår väl att det var mest skoj det där med stenkastningen inte alls illa menat.Du skriver tidigare att Fredrik bodde i Jevnaker vet du om han arbetade med glas eller vad gjorde han. Har Fredrik en son som heter Rolf och bor i Kongsvinger? Det här är just nu angeläget för mej eftersom vi håller på med Böret linjen. Vet du eller din mor något om Karl, har hört lite vagt av Hilevi när hon levde, att han skulle ha flyttat till Småland och jobbat med glas. Hälsa din mor så gott från mej, det börjar bli tunnt med de äldre nu. Av pappas syskon lever bara 2 systrar, Edit som är 87 tror jag och Birgit 83 hon bor på vårdhemmet i Charlottenberg

    • vildhunden
      26 februari, 2010 kl. 23:14

      Stenkastningen tog jag inte åt mig.
      Maud måste väl vara den andra Maud? Rolfs dotter och Ulla är Sofias dotter.
      Jag vill minnas att Karl bodde i Småland och arbetade på Kosta glasbruk. Han har/hade en son vid namn Ove. Jag ska höra med mor vad hon vet om Fredrik och Karl.

      Fredrik har en son som heter Rolf. Min mor talade om Fredriks barn idag men jag minns inte om hon sade att Rolf bor i Kongsvinger. jag ska kolla och hälsa henne från dig! 🙂

      Anders var en krutgubbe! 🙂

    • vildhunden
      26 februari, 2010 kl. 23:50

      Mode på 60-talet

      Vi var där (1964)

      Bara min mor är i livet

      Det är de bilder jag lagt ut i bloggen. Vet inte om du kan identifiera personerna på fotografierna. De togs i samband med Anders begravning.

  5. Patrik Fjäll
    22 mars, 2010 kl. 15:53

    Hej på er ”Släktingar” ?

    Är tyvärr ingen släktforskare även om jag funderat på det, men skickade iväg en googling på ”Släkten Fjäll” & då dök länken hit upp, så jag tänkte bara skicka iväg en liten hälsning till er,,, Vildhunden & Maud med ev, familjer & släktingar.

    Finns själv i Sollefteåtrakten / Ångermanland dit nån / några av mina förfäder ”utvandrade” för ex, antal år sedan, tror att det var min Farfars Far, dock osäker på detta.
    Jag är själv född 1967 i Sollefteå & har av min far hört att ”Vi” kom hit till Norrland från en by i Värmland som heter Fjäll, vilket även gett upphov till vårt efternamn, som tidigare, (ev,) var Andersson & att vår släkt även har förgreningar in i Norge.
    Önskar att jag får tid & inspiration att utforska detta mer i framtiden,,, tycker att det verkar lite intressant & spännande med släktforskning.(Dock enormt tids-krävande)
    Ha de gott !!!

    Mvh / Patrik Fjäll

    • vildhunden
      23 mars, 2010 kl. 10:24

      Hej och välkommen! 🙂
      Min morfar Anders Olsson Fjäll tog förmodligen namnet ”Fjäll” efter platsen han var bördig från. Samma sak kan säkert gälla fler ”utvandrare” från Valfjället. Om dina anor sträcker sig in i Norge så tror jag det beror på att folk i gränstrakterna flyttade kors och tvärs över gränsen. Sverige–Norge var ju dessutom ett kungarike fram till unionsupplösningen.
      Lycka till med ditt släktforskande. 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer är stängda.