Hem > Bild, Fåglar, Fototriss > Fåglar idag

Fåglar idag

11 maj, 2009

knipor

svarthakedopping

storskrake

Denna veckas fototriss ledde till att jag drog till Saltharsfjärden och andra ställen för att finna lite fågel att fotografera. Tyvärr var det svårt att fotografera andra fåglar än andfåglar och storskrake idag. Måsarna höll sig långt från objektivet precis som havsörnen. Sjöfågel ligger mest och guppar på vattnet när de inte dyker förstås. Detta leder till att bilderna tenderar att bli ganska statiska och tråkiga tycker jag. Ett undantag inträffade på eftermiddagen när jag återvände ner till fjärden och storskraken ”showade” en kort stund innan den snabbt drog iväg till andra sidan vattnet.

Samtliga fotografier är tagna vid Saltharsfjärden idag och visar:

1. Knipa

2. Svarthakedopping

3. Storskrake

Jag bestämde mig för att visa fåglarna i färg och att nyttja ett kvadratiskt format av ”övningsskäl”. Skillnaden i morgonens väder med blåst och regnstänk samt eftermiddagens solsken märks i de ca 150 bilder som togs idag.

Panasonic FZ-30 med Olympus TCON-17

Andra fototrissares bilder hittar ni här.

Kategorier:Bild, Fåglar, Fototriss
  1. Retstickan
    11 maj, 2009 kl. 20:58

    Storskraken gör som jag applåderar bilderna 😀 Eller är det punkfåglarna i bilden ovanför? 😉

    • vildhunden
      11 maj, 2009 kl. 21:09

      Jo, hon betedde sig som den värsta dirigenten när hon klivit upp på stenen 😀

  2. 11 maj, 2009 kl. 22:11

    ..men ska inte andar vara grönblåa på huvet?
    …vad är det för exemplar du hittat?
    …annars så har jag inget U klaga på!

    • vildhunden
      11 maj, 2009 kl. 22:20

      Jo, gräsandar är gröna på huvudet. Men änder finns det flera sorter av. Utom på ön kanske? 🙂
      Skönt att höra att du inget har att klaga på. Vilket väl betyder att det är okej med dig och livet? 🙂
      Ha det gott, Stella 🙂

  3. 12 maj, 2009 kl. 08:49

    Alltså, jag är ju ingen talare som man brukar börja med för att kunna prata ohämmat en halvtimme i sträck, fast ”fotokännare” skulle det stå i det här fallet, men dina bilder…förstod du meningen hittills?…. dina bilder älskar jag helt okritiskt. Nu har jag i och för sig dessutom en vattenpassion – sjöar, hav, bäckar och vattenfall; det måste finnas vatten i närheten av mitt hem – och är fascinerad av fåglar, så jag kanske inte är en helt objektiv bedömare, men jag säger ändå att du är en duktig fotograf. Så det så! Applåderar ihop med storskraken.

    • vildhunden
      12 maj, 2009 kl. 15:12

      Tack Lussan! 🙂
      Du må icke vara en talare, men skriva kan du 🙂
      Applåder och visslingar för ditt bloggande! 🙂

  4. 12 maj, 2009 kl. 09:45

    Din konstnärliga ådra framträder allt tydligare. En verklig njutning för ögat att besöka din blogg, tack!

    • vildhunden
      12 maj, 2009 kl. 15:14

      Tack! 🙂
      Alla era vänliga kommentarer gör det så mycket lättare att fortsätta bloggandet. Om sedan fotografierna uppskattas så blir det än roligare att hålla på. 🙂
      Ha det gott, Gubben 🙂

  5. 13 maj, 2009 kl. 09:52

    Håller med om att punkstilen lyser igenom. Härliga pippiar.

    • vildhunden
      13 maj, 2009 kl. 20:13

      Punkhakedopping? 🙂

  6. 13 maj, 2009 kl. 17:16

    Mycket vackra bilder med doft av försommar 🙂

    • vildhunden
      13 maj, 2009 kl. 20:15

      Tack 🙂
      Det är lite försommarkänsla ute om det inte blåser kall nordanvind. Jag tycker stundtals att det är kallt även om det sägs att temperaturen är ”normal för årstiden”.
      Ha det bra 🙂

  7. 15 maj, 2009 kl. 18:50

    Underbara bilder, så härligt att få komma fåglarna så nära. Den sista gör mig så glad att se.

    • vildhunden
      15 maj, 2009 kl. 21:02

      Hej och välkommen! 🙂
      Nu är det ju inte helt lätt att komma nära fåglar men det verkar som om bilen kan fungera som ett ganska bra ”gömsle”(jag kan parkera nära stranden). Dessutom har jag ju en telekonverter på kameran och får till en brännvidd på 714 mm jfrt med småbildsformatet. 🙂
      Jo, skarvhonan ”viftade” friskt med vingarna 🙂 Både i vattnet och senare på stenen.
      Ha det gott! 🙂

  8. 15 maj, 2009 kl. 21:21

    Vilka fina fågel bilder, fantastiska!

    • vildhunden
      15 maj, 2009 kl. 21:30

      Välkommen! 🙂
      Tack 🙂

  9. 16 maj, 2009 kl. 14:12

    Jösses vilken fin storskrake du fångat på bild! Även svarthakedoppingen har fina färger.

    • vildhunden
      16 maj, 2009 kl. 19:03

      Tack! 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer är stängda.