Spetsigt

24 maj, 2009

spetsig_gras

spetsig_fjader

spetsig_sten

Veckans tema i fototriss är ”spetsigt”. Jag bestämde mig för att inte fotografera mina knivar eller kanyler till veckans tema, utan jag ville försöka hitta sådant som inte var skapat av människan. Alltså åkte jag iväg i morse till Sillvik vid Saltharsfjärdens södra strand. Medan en man och hans barnbarn (?) spinnfiskade från en båt försökte jag fotografera på temat ”träd, gräs och stenar”. Nu blev det inte några spetsiga träd men väl en fjäder, lite gräs och en sten. 🙂

Panasonic FZ-30

Andra fototrissares bidrag kan ni se här.

  1. Mia
    24 maj, 2009 kl. 12:09

    Läckert med svartvita foton!!
    Mia

    • vildhunden
      24 maj, 2009 kl. 21:11

      Hej och tack för din kommentar! 🙂
      Jag är mycket förtjust i svartvitt. 🙂

  2. 24 maj, 2009 kl. 12:26

    Gillar första bilden bäst – snyggt! Kul med naturens egna spetsar.

    • vildhunden
      24 maj, 2009 kl. 21:13

      Hej och tack för kommentaren! 🙂
      Jag letar motiv till temat och den här gången skulle det vara motiv från naturen hade jag bestämt.

  3. 24 maj, 2009 kl. 14:06

    Fjädern är riktigt snygg. Kul med svartvita foton!

    • vildhunden
      24 maj, 2009 kl. 21:35

      Hej! 🙂
      Jag gillar svartvitt. 🙂

  4. cat
    24 maj, 2009 kl. 15:12

    Jätteläcker triss:) Första bilden blir min favorit.

    • vildhunden
      24 maj, 2009 kl. 21:17

      Hej och tack för kommentaren! 🙂
      Det blir en viss kontrast mellan klippans form och gräsets spetsighet, tycker jag.

  5. 24 maj, 2009 kl. 16:33

    Fina foton! Jag har också en fjäder och en klippa i min fototriss =)

    • vildhunden
      24 maj, 2009 kl. 21:19

      Hej och tack för din kommentar! 🙂
      Fjädrar anamma… 😉

  6. 24 maj, 2009 kl. 17:13

    Underbara bilder och tolkningar.. men den vita fjädern blev min favorit.

    Jag passar på att önska Dig en skön fortsättning på helgen och veckan.

    • vildhunden
      24 maj, 2009 kl. 21:20

      Tack för din kommentar 🙂
      En skön fortsättning på veckan önskar jag dig också. 🙂

  7. 24 maj, 2009 kl. 18:42

    Härlig triss. Gillar din första bild bäst faktiskt. Snygg vinkel.

    Ha en skön söndag.

    • vildhunden
      24 maj, 2009 kl. 21:22

      Hej! 🙂
      Tack för kommentaren. Vinkeln visar också på fördelen med en vikbar skärm på kameran. 🙂
      Ha det gott! 🙂

  8. Retstickan
    24 maj, 2009 kl. 19:30

    Som vanligt underbara bilder 😉 Har svårt att välja favorit 😀 och sen undrar jag hur stor är stenen?

    • vildhunden
      24 maj, 2009 kl. 21:23

      0,2 meter kanske? 😉 Nej, klippan var nog 7 dm hög 😀

  9. 24 maj, 2009 kl. 19:53

    Läckra bilder! Spetsigt värre.

    • vildhunden
      24 maj, 2009 kl. 21:23

      Spetsigt men inga spetsar 😀
      Ha det gott! 🙂

  10. 24 maj, 2009 kl. 21:23

    Gräsligt härlig den översta bilden hörru! Önskar dig en bra vecka. Stenkram! 🙂

    • vildhunden
      24 maj, 2009 kl. 21:27

      Javisst är den grääääsligt vacker 😉
      Fjäderviktskram 🙂

  11. 25 maj, 2009 kl. 00:07

    Hej, skön ide till temat. Tyvärr snöade jag in på knivar, det kanske är lite uppenbart.

    Jättefina svartvita bilder, vassen känns spetsigast i alla fall.

    • vildhunden
      25 maj, 2009 kl. 04:59

      Hej och tack för din kommentar 🙂
      Jo, gräset är nog spetsigast i min triss. 🙂

  12. 25 maj, 2009 kl. 20:58

    Ännu en gång ”tjatar” jag om att dina bilder är så jättebra.
    Dessa är helt i min smak.

    • vildhunden
      25 maj, 2009 kl. 23:12

      Tack 🙂

  13. 26 maj, 2009 kl. 00:15

    Mycket snyggt sammanhållen triss. Gillar bilden med fjäderna. Snyggt i svartvitt. 🙂
    Ha det gott.

    • vildhunden
      26 maj, 2009 kl. 09:42

      Hej och tack för din kommentar 🙂
      Ha det bra 🙂

  14. 26 maj, 2009 kl. 00:16

    fjädern ska det givetvis stå. 😉

    • vildhunden
      26 maj, 2009 kl. 09:43

      Givetvis! 😀

  15. 30 maj, 2009 kl. 10:52

    Först vill jag tacka för din kommentar som säger mer än de flesta – tack alltså för att du tog dig tid att tycka till om mina bilder!
    Grattis till trissvinsten!
    Till din andra triss:
    Svartvita bilder är ofta vackra och talande. Du har fått kontraster som fokuserar på det du vill visa – det spetsiga. Lyckas man sedan få betraktaren att vilja gå in i bilden lite extra så …. det gäller de två första bilderna … den första bilden går jag in i med avstressande tankar och den skapar lugn medan den andra bilden skapar mer reflekterande tankar och ställer frågor … ja det blir nog tvåan jag faller mest för 🙂
    Ha en skön helg!

    • vildhunden
      30 maj, 2009 kl. 17:35

      Tack – både för ditt grattis och din kommentar. 🙂

      Jag tycker det är känsligt att kommentera bilder i trissen. Så oftast blir det något i stil med ”fina bilder” och ”gillar X bäst” för jag vill gärna tala om att jag sett fotografierna. Men visst vore det trevligt om de flesta tog sig tid och granskade och försökte tala om vad de uppfattar som ”bra”. Vi är ju olika personer och i olika stadier av den fotografiska utvecklingen så en viss försiktighet tror jag är av nöden i fråga om kommentarerna.

      Jag minns att jag var en smula besviken första gången jag deltog i Fototriss (med arkivbilder) 😀 Jag tyckte inte att jag fick någon kritik på ”Tidens tand” (?) Lite mer ”konstruktiv kritik” skulle jag gärna se bland kommentarerna. Men man ska kanske bara se Fototriss som ett anspråkslöst socialt ”event” i bloggosfären?

      Tack för din kommentar (och jag ser fram emot din nästa triss) 🙂

  16. 30 maj, 2009 kl. 16:23

    Fjädrigt fint! Den fjädern är rena stafetten; det är ju samma som min dotter har i håret på andra sidan jordklotet på bilden du kommenterade i morse. 🙂
    Tänk om man skulle göra en fotostafett av det slaget; låta ett och samma element vandra från bild till bild mellan bloggarna. Skulle det kunna fungera?

    • vildhunden
      30 maj, 2009 kl. 17:53

      Tack 🙂
      För fyra eller fem år sedan deltog jag i en stafett på Fotosidan. Då skickades en tygfigur (Karlsson) mellan deltagarna. Karlsson fotograferades sedan och bilden publicerades tillsammans med en kort text om Karlssons äventyr på Fotosidan. På det viset kom Karlsson att se en stor del av Sverige. Jag tror att det gjorts flera sådana resor med olika figurer (Karlsson och Bosse).

      Jag vet faktiskt inte om ett ”element” kan fungera som stafettpinne. Eller hur det ska gå till rent praktiskt. Men det finns ju flera olika typer av ”utmaningar” bland bloggarna som du kanske kan kolla in först och som kanske kan ge dig idéer.

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer är stängda.